Határtalanul! program
HAT-17-01-2017-00569

Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek

Kárpátalja

Iskolnánk 7. évfolyamos tanulói – közöttük a tagintézmény tanulói is - ebben a tanévben részt vehettek az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott négy napos kárpátaljai kiránduláson. A kirándulást megelőzően előkészítő óra keretében ismerkedtek meg a diákok Kárpátalja történelmével, földrajzi adottságaival, az ott élő magyarság életkörülményeivel, szokásaival. Beregsuránynál léptük át a határt, majd első állomásunk Tiszaújlak volt, ahol megkoszorúztuk a turulmadaras Rákóczi-emlékművet, amelyet a kuruc csapatok első győzelmes csatájának helyén emeltek. Ezt követően Tiszacsomán a honfoglalás kori temető területén létesített emlékparkba látogattunk el. A következő helyszín Beregsurány a Rákóczi-szabadságharc „bölcsője” volt. Kárpátalja települései közül ebben a városban él a legnagyobb magyar közösség, a város jelentős magyar kulturális központ. A nap végén megérkeztünk a szállásunkra, a Nagydobronyban működő Irgalmas Samaritánus Református Gyermekotthonba, amely 1995 óta fogadja a rászoruló leánygyermekeket. Érdeklődve hallgattuk az önellátó intézmény működését bemutató lelkészasszony ismertetőjét, és megismerkedtünk a gyermekotthon lakóival is. A következő napon ellátogatunk a helyi 11 évfolyamos Nagydobronyi Középiskolába, ahol barátságos futballmérkőzést játszottunk a helyi 7. évfolyamos tanulókkal. Ezt követően Munkács várában, Kárpátalja legszebb, legnevezetesebb műemlékében barangolva elevenítettük fel a régi idők történelmét. Visszatérve Nagydobronyba, kellemes meglepetésben volt részünk. Szállásadóink kézműves foglalkozásokkal és táncházzal gondoskodtak szórakoztatásunkról. A harmadik napon a Szolyvai Emlékparkban koszorút helyeztünk el a második világháború végén, 1944 novemberében létesített egykori szolyvai gyűjtőtábor áldozatainak, a málenkij robot elszenvedőinek emlékművénél. A következő helyszín a Vereckei-szoros volt, ahol a Latorca folyó építő és romboló munkáját figyelhettük meg. A Vereckei-hágón csepergős időben sétáltunk fel a magyar honfoglalás millecentenáriumi emlékművéhez, ahol a Himnuszt elénekelve koszorút helyeztünk el a hágón átkelő honfoglaló magyarok emlékére. Az utolsó napunk délelőttje Kárpátalja legnagyobb településén, Ungváron telt el, ahol első utunk az ungvári várba, Kárpátalja egyik leghíresebb műemlékébe vezetett. A várkastélyban a Kárpátaljai Honismereti Múzeum és Képtár, valamint ideiglenes kiállítások találhatóak. A vár szomszédságában 1970-ben nyitotta meg kapuit az Ungvári szabadtéri és néprajzi múzeum (skanzen), ahol a régi építészetet csodálhattuk meg. Különösen érdekes volt számunkra a régi iskolaépület és berendezése. Utunk végén Záhonynál érkeztünk Magyarországra. Mindannyiunk számára nagyon érdekes és tanulságos volt ez a négy nap, amely lehetőséget teremtett arra, hogy felértékelődjön számunkra a határon túli magyarság kitartása és elkötelezettsége Magyarország és a magyar kultúra iránt.